La dona invisible que vesteix de lila

La meva foto
Viena, Austria
No sé si va ser el dia que vaig veure representada "Carta a una desconeguda", d'Stephan Zweig al teatre Borràs de Barcelona o si potser va ser la meva estada a Viena el setembre de 2009. El cert és que la decisió de venir a la capital austríaca respon a motius purament filosòfics i d'impuls vital. O potser no, potser només busco i busco, sense saber ben bé què. I tinc ganes de compartir tot el que em passi pel cap amb vosaltres. Espero que tingueu paciència i que em visiteu moltes vegades.

29 de set. 2012

L'arribada. St. Petersburg. 9 de setembre de 2012


Edifici de la Universitat molt a prop d'on m'allotjava.

Vaig arribar-hi cap a l'horabaixa, al vespre d'allà i la tarda d'aquí. Les primeres sensacions són difícils de resumir en unes línies: consternació, desubicació, perduda a... St. Petersburg.

El taxi que havia contractat per recomanació de la meva professora russa em porta al que serà el meu apartament durant dues setmanes intenses. És un pis que gestiona l’escola on estudiaré rus. Sembla que el temps s’ha aturat als anys 50 en aquesta tenebrosa atmosfera i en l’aixeta que goteja i goteja sense interrupció. L’olor de molsa i d’humitat no em marxarà en tot aquest temps. I l’estatueta en forma de Déu ortodox que presideix la cuina atrotinada fa la impressió de riure’s de tots els estudiants que passem per aquest habitacle que frega condicions infrahumanes.

En un dels canals, cotxes com aquest se'n podien veure pertot.
Obro la nevera i l’olor nauseabunda em tira enrere. Tanco la porta amb pany. Penso: “ai, mare, la que m’espera, on m’he ficat...” Sóc a la meva habitació grisa i olorosa i em disposo a veure una altra vegada “Melancholia”, des d’aquest ordinador des del qual escric. En aquest ambient aspre, de novel·la de Dostoievski no sembla desentonar la darrera creació de Lars Von Trier.

Al cap d’uns minuts algú intenta obrir la porta del carrer. La porta és de ferro rovellat i s’obre amb una mena de serreta, cosa semblant a la qual no havia vist mai a la meva vida. Després d’uns minuts de tensió i de preguntar-me qui devia ser que arribava a aquelles hores, vaig decidir obrir la porta. Era el meu nou company de pis. Un libanès molt simpàtic amb qui de seguida vam fer bones migues. I de cop la visió del que m’estava passant va canviar per complet. Vam compartir sopar i xerrada i ens vam queixar junts de l’apartament. L’endemà començava el meu curs de rus i m’esperaven noves coneixences i experiències.

23 de set. 2012

Llarga pausa i el perquè

Hola, amics i amigues blocaires! 

Sé que he estat desapareguda molt de temps, massa temps -crec. El motiu ha estat un període de feina intensa i, a més, les dues darreres setmanes, les he passades a St. Petersburg, aprenent rus i visitant la ciutat. Són tantes experiències ara que se'm fa difícil resumir-les en un post. Tot just vaig arribar ahir i he estat ordenant fotos. Més endavant publicaré unes quantes entrades amb una explicació més destallada del que hi vaig viure, però hauré de prendre'm el meu temps per trobar les paraules :-) Ara llegiré les vostres entrades, m'haig de posar al dia!

De moment un parell de fotos: 


19 d’ag. 2012

Petites satisfaccions

Inspirada per aquest poema de Bertolt Brecht, em plau compartir les meves petites satisfaccions. Primer, el gran mestre: 


Vergnügungen



Bertold Brecht



Der erste Blick aus dem Fenster am Morgen
Das wiedergefundene alte Buch
Begeisterte Gesichter
Schnee, der Wechsel der Jahreszeiten
Die Zeitung
Der Hund
Die Dialektik
Duschen, Schwimmen
Alte Musik
Bequeme Schuhe
Begreifen
Neue Musik
Schreiben, Pflanzen
Reisen
Singen
Freundlich sein.

He trobat bones traduccions, però al final he decidit fer un exercici de comprensió i posar-vos la meva (encara que no tan bona, és la meva): 



Satisfaccions 
Bertold Brecht
La primera vista per la finestra al matí 

Una posta de Sol a Viena. Estiu 2012.
El llibre antic retrobat una altra vegada 

Cares d'entusiasme 
La neu, el canvi de les estacions 
El diari 
El gos 
La dialèctica 
Dutxar-se, nedar 
Música antiga 
Sabates còmodes 
Comprendre nova música 
Escriure, plantar 
Viatjar 
Cantar 
Ser amable. 



I, vet aquí les meves petites satisfaccions: 

Arribar a casa cansada, de nit, i posar les cames a sobre de la taula. 
Llegir un llibre al costat del Danubi. 
Passejar per un carrer sola i cantar en veu alta. 
Quan fa calor, el primer raig al matí, en llevar-me. 
El calfred inesperat quan algú (especial) et toca sense voler. 
Trepitjar la gespa descalça. 
Menjar. 
Ballar. 
Descobrir una nova cançó. 
Tocar l'aigua de mar. 
Mirar a l'infinit des de la riba. 
Caminar sense rumb. 
El cafè. 

Hehe... I ja no se me n'acuden més, o potser sí, la llista seria interminable, però aquestes són les primeres que m'han vingut al cap. I quines són les vostres? 

5 d’ag. 2012

Que en són, d'estranys, aquests austríacs! (post sense pretensions i poca-solta)

Hola! 

Com que l'estiu fa que només em funcioni mitja neurona i després d'uns quants posts assenyats i plens de voluntat de reflexió i pensament, he decidit escriure alguna cosa sense solta ni volta i parlar d'aquells petits detalls dels austríacs que em criden l'atenció i que tenen a veure amb la nostra quotidianitat. Són cosetes insignificants, però encara no he trobat cap persona que provingui de l'àrea Mediterrània que no s'hi hagi fixat. De què estic parlant? doncs de coses com aquestes: 

- A les cases austríaques normalment no hi trobes cap baieta tipus "motxo", per fregar el terra. És molt difícil trobar-les als supermercats, tan sols de tant en tant n'hi ha a establiments tipus BIPA o DM (que són supermercats-drogueria on assíduament hi trobes de tot -o gairebé de tot.). L'explicació és aparentment senzilla: a causa del clima, les cases austríaques tenen el terra normalment de fusta, amb la qual cosa no és gaire recomanable rentar-los amb baietes i aigua i sabó. Però, és clar, els terres dels lavabos o de la cuina no acostumen a ser-ho i ganes d'agenollar-me amb un drap ensabonat, doncs cap ni una! 

- El que tampoc no trobareu a cap d'aquests establiments és lleixiu. Aquí el lleixiu no existeix, ni tan sols en recordo el nom en alemany, perquè no el faig servir mai. Ma mare no s'ho podia creure quan van venir-me a visitar i ho va comprovar ella mateixa. No hi ha lleixiu. No en fan servir. Tan sols es pot trobar, segons m'han dit, a botigues turques, que trobes només a determinats barris. En desconec el perquè, la veritat. O no m'hi he parat a pensar.

- Si aneu a un bar vienès no espereu que, en demanar un Gintònic per matar la calor que pot fer durant l'estiu (més de 40 graus hem arribat a superar), us posin glaçons de gel al got. Ni tampoc penseu que serà tan fàcil comprar-ne a un bar o a qualsevol restaurant. En desconec les raons, però imagino que deu tenir a veure amb la durada tan curta que tenen els estius aquí. Potser no els surt a compte comprar glaçons per a l'estiu? Que jo sàpiga, a Viena, tan sols en venen a l'Ottakringer Brauerei, que és una cerveseria antiga convertida en botiga de la cervesa que duu el mateix nom. La falta d'aire condicionat als locals és, també, val a dir-ho de passada un altre tema. Els austríacs prefereixen, això sí, fer servir les terrasses durant l'estiu i la primavera, ja que en una altra època seria impossible, hi hauria risc de mort per congelació.

- Per a un vienès o una vienesa, la imatge de la felicitat és un JARDÍ. Si els pregunteu què han fet el cap de setmana, com a mínim la meitat et diran que han estat treballant al seu jardí. Tots ells estan esperant l'explosió de la primavera per veure les seves flors sorgir i omplir la grisor vienesa de colors. És com una cosa mística que s'escapa de les lleis de la raó. De debò, els envejo aquesta comunió que tenen amb la natura. 

- Sempre acostumo a preguntar als meus alumnes quines llengües parlen. I sempre n'hi ha algun o alguna que em contesta: "parlo anglès, alemany, francès, una mica de castellà i llatí!"  -Was? (Què? o per dins: eingrl?!) Que parles llatí? Sí sí, t'ho diuen tan tranquils. També té una explicació lògica: sorprenentment durant l'educació bàsica i secundària en aquest país se li dóna una importància cabdal al llatí. L'aprenen gairebé com si fos una llengua moderna més, però -és clar- dir que el parlen... em costa de creure haha 

- Per practicar els dies, números i mesos de l'any, faig que els meus alumnes em diguin algunes dates significatives i universals com per ex. Nadal. Per a ells Nadal és sempre el 24 de desembre. Potser té una explicació en la traducció del terme Nadal: "Weihnachten" (Nacht vol dir nit), però en canvi també existeix "heilige Nacht", és a dir "santa nit" per referir-se a la nit del 24 de desembre. Un misteri que encara haig de resoldre.

- I per últim, el fet més escatològic haha: els lavabos i vàters austríacs. A la majoria de les cases austríaques, el lavabo -allà on hi ha la pica per rentar-se les mans- està separat del vàter -allà on fas les teves necessitats. És una mica molest, però està pensat per a què, si convius amb altres persones, no ens interferim si algú vol dutxar-se i l'altre/a vol fer pipí, per ex. Fins aquí podria ser raonable, d'acord. Però el pitjor és la posició del foradet per on s'escola l'aigua en tirar de la cadena al vàter. Us poso una foto del vàter de casa meva hahah (avui sí que ensenyo les intimitats més íntimes). El foradet, aquí, és al davant; fixeu-vos-hi els que viviu a Espanya que a casa  normalment el forat és al darrere, de manera que quan un hom o una don diposita les seves cosetes allà, doncs se'n van pel forat del darrere i no cal veure-les. No sé si és per la influència alemanya d'analitzar-ho tot, però és realment desagradable veure tot el que sorgeix del teu cos quan has d'anar a fer-hi una visita per necessitat :-))) 

I amb aquest darrer apunt escatològic i una mica falton, us demano disculpes per les xorrades que he escrit aquí :-)

22 de jul. 2012

Noam Chomsky

De vegades cal buscar la inspiració que no tens en les paraules d'algú amb una ment tan brillant com en Noam Chomsky. Després de llegir "Occupy", publicat per Penguin Special en anglès, no em queda més remei que sentir una profunda admiració pel seu autor. 

El llibre comença amb la comparació de l'actual crisi amb l'època de la Gran Depressió a Amèrica: 

"(...) There was a sense that "we're gonna get out of it", even among unemployed people, including a lot of my relatives, a sense that "it will get better"." p. 25

Es refereix a l'època de la Gran Depressió: "Hi havia un sentiment que "ens en sortiríem", fins i tot entre la gent aturada, inclosos alguns dels meus familiars, un sentiment que "la situació millorarà"." 

"(...) For many people in the United States, there's kind of a persuasive sense of hopelessness, sometimes despair." p. 26

Referint-se a la situació actual: "(...) Per a molta gent als Estats Units, hi ha una mena de sentiment persistent de desesperança, de vegades de desesperació." 

"These days they're sometimes called the "precariat" -people who live a precarious existence at the periphery of society. It's not the periphery anymore. It's becoming a very substancial part of the society in the United States, and indeed elsewhere. And this is considered a good thing." "Well, now the world is indeed splitting into a plutonomy and a precariat -again, in the imagery of the Occupy movement, the I percent and the 99 percent. Not literal numbres, but the right picture."  p. 33, 34

Referint-se al naixement d'un nou "precariat": "Aquests dies de vegades són anomenats "precariat" -la gent que viu una existència precària a la perifèria de la societat. Doncs bé, ja no es tracta de la perifèria. S'està convertint en una part molt substancial de la societat als Estats Units, i realment a qualsevol altre lloc. I això es considera una cosa bona." "Bé, ara el món s'està dividint efectivament en una plutonomia i un precariat -una altra vegada, en la imatgeria del moviment Occupy, l'1 per cent i el 99 per cent. No són números literals, però sí el quadre real."

Noam Chomsky hi veu solucions: 

"You have to go on, have to form the structures that will be sustained, that will go on through hard times and can win major victories. And there are a lot of things that can be done." p. 34

"Heu de continuar, heu de formar les estructures que seran sostingudes, que romandran a través dels temps durs i poden guanyar victòries més grans. I hi ha moltes coses que es poden fer." 

En preguntar-se-li sobre el seu possible lideratge: 

"My voice wouldn't help. And besides, you don't want leaders; you want to do it yourselves." p. 43

"La meva veu no ajudaria. A més, no voleu líders; voleu fer-ho vosaltres mateixos." 

En diverses ocasions, Chomsky apel·la al trebal conjunt, al fet d'escoltar els altres i aprendre'n, a la coparticipació. Però també puntualitza les seves preocupacions, i ens avisa que estem molt lluny d'una revolució: 

"To have a revolution -a meaningful one- you need a substancial majority of the population who recognize or believe that further reform is not possible within the institutional framework that exists. And there is nothing like that there, not even remotely." p. 59 

"Per tal de tenir una revolució -una de significativa- es necessita una majoria substancial de la població que reconegui o cregui que una reforma més enllà no és possible dintre del marc institucional que existeix. I no hi ha en aquests moments res semblant a això, ni tan sols remotament." 

Sobre el paper del Banc Central Europeu i altres a la crisi actual: 

"Growth is what is needed in a period of recession, not austerity. Europe has the resources to stimulate growth, but their ressources are not being used because of the policies of the Central Bank and others. And one can ask what the purpose of this is. And a rational way to judge purposes is to look at predictable consequences. And one consequence is that theses policies undermine the social-democratic structures and the welfarestate structure that have been developed; they undermine the power of labor and create a more inegalitarian society, with greater power in the hands of the corporate sector and the wealthy." p. 63-64

"El que es necessita en un període de recessió és creixement, no austeritat. Europa té els recursos per estimular el creixement, però aquests recursos no estan essent utilitzats a causa de les polítiques del Banc Central i altres. I ens podem preguntar quin és el propòsit d'això. I una manera racional de jutjar els pròposits és mirar cap a les conseqüències predictibles. I una conseqüència és que aquestes polítiques dinamiten les estructures sòciodemocratiques i l'estructura de l'estat del Benestar que han estat desenvolupades; dinamiten el poder dels treballadors i creen una societat amb més desigualtats, amb més poder concentrat a les mans del sector corporativista i dels poderosos." 

Sobre el poder de què disposem: 

"The power is in the hands of the general population. There are massive efforts to control it by less force today because of the many rights that have been won. Methods now are by propaganda, consumerism, stirring up ethnic hatred, all kinds of ways. Sure, that will always go on but we have to find ways to resist it."  p. 83

"El poder és a les mans de la població general. Hi ha esforços massius per controlar això amb menys ús de la força avui gràcies als molts drets que han estat conquerits. Els mètodes ara són la propaganda, el consum, el foment de l'odi ètnic, tot tipus de formes. És clar que tot això continuarà sempre, però hem de trobar maneres de resistir-nos-hi." 

Foto extreta d'aquí (cliqueu a l'enllaç)
Chomsky també mostra la seva preocupació respecte al que els humans hem fet i estem fent amb el nostre Planeta, amb el que ens dóna el sustent de vida. Però sempre hi ha una porta per a l'esperança: 

"(...) growth can mean simpler lives and more livable communities. (...) Part of what functioning, free communities like the Occupy communities can be working for and spreading to others is just a different way of living, which is not based on maximizing consummer goods, but on maximizing values that are important for life. That's growth, too, just growth in a different direction." p. 84 

"(...) creixement pot voler dir vides més senzilles i comunitats més habitables. (...)  Una part d'allò per a què les comunitats lliures i que funcionen com les comunitats Occupy poden estar treballant i també propagant-se cap a d'altres persones és simplement una manera diferent de viure, que no està basada a maximitzar el consum de béns, sinó a maximitzar els valors que són importants per a la vida. Això també és creixement, tan sols creixement en una direcció diferent."

Gràcies per la seva clarividència, Sr. Chomsky. 

Nota: les parts destacades en color verd són traduccions meves dels fragments citats de l'original en anglès.

23 de juny 2012

Recomanacions recomanades i noves adquisicions llibreteres

Tots els llibres de què parlo avui sobre la meva taula.
El món de la blogosfera s'ha convertit -sense voler-ho- en la meva principal font de recomanacions literàries. Fins ara, els llibres que he triat per llegir d'entre els que recomanaven les diferents blocaires (sí, casualment totes són dones) no m'han defraudat. Ans al contrari.
En aquesta entrada presento dos llibres que vull re-re-comanar :-), conjuntament amb els respectius blocs que citaré i enllaçaré a sobre de cada nom: 
Del bloc de la Laura Uve, UTOPIA em va arribar una joia titulada La dona justa -Edicions 62 (col·lecció La butxaca). Aquesta és l'entrada que ella li va dedicar (per a la versió en castellà): La mujer justa (clica sobre el títol i podràs llegir-la).
La novel·la és de l'escriptor hongarès Sándor Márai (per a més informació, clica sobre el nom) i està ambientada al Budapest de l'època imperial. Parla d'una història d'amor a tres bandes, d'un triangle amorós. Dues dones i un home, dues persones que formen part de l'alta societat de l'època i una persona que prové de les classes més baixes. Totes tres persones aporten un punt de vista diferent sobre la vida i, sobretot, sobre l'amor. El llibre està dividit, doncs, en tres parts, que conformen els tres punts de vista dels personatges, que parlen en un flaix back sobre les seves experiències al voltant de les relacions que han viscut, també com a excusa per analitzar les relacions socials entre els diferents sectors i la societat de l'època.
El llibre està plagat de sentències que, sense ser adoctrinadores ni moralitzants, són una bona porta d'entrada a la reflexió sobre grans temes vitals, sobretot quant a l'amor. No acostumo a subratllar frases als llibres, però en aquest cas, les paraules se'm quedaven gravades a la ment, com martells sobre un munt d'argila, i no podia sinó evitar que em marxessin a l'oblit. Així, alguns fragments que tinc subratllats són: "Darrere de qualsevol abraçada de debò hi ha la mort, amb les seves ombres que són tan denses com els rajos d'alegria. Darrere de qualsevol petó sincer s'amaga el desig secret d'aniquilar-se, aquella sensació de felicitat total, sublim, que ja no regateja més, la consciència que la felicitat equival sempre a deixar-ho tot i lliurar-se completament a un sentiment." (pàg. 314) "Estimar és conèixer plenament l'alegria i tot seguit morir". (pàg. 314) La qüestió del temps és present de manera directa i indirecta en totes aquestes reflexions. Del llibre es desprèn que l'amor mai no és etern, que aquest sentiment dura un temps i que després mor, com totes les coses en aquest món. M'ha sorprès el gran coneixement de l'ànima humana d'aquesta autor, i la desmitificació del que podia semblar a simple vista una gran història d'amor de pel·lícula. El llibre no es queda a la superfície, no acaba com una bonica representació de la realitat, sinó que és la realitat, la complexitat dels sentiments i la constatació que les coses mai no són tan senzilles com ens pensem.
M'ha agradat especialment la tercera part del llibre, en què parla la que fou minyona de la mestressa casada amb l'home que va estimar-la; és a dir: la tercera part del triangle amorós. La seva visió de la classe benestant és del tot reveladora: coneixem el que pensa una persona a qui probablement mai s'havia donat veu. I de nou apaerix el tema del temps: "La pàtria es dóna només una vegada a la vida, com l'amor, l'amor de veritat. I la pàtria passa, igual que l'amor de debò. Ja està bé així; si no, no es podria aguantar." (pàg. 372-373)
Però de totes les reflexions que hi ha a la novel·la, em quedo amb una que fa precisament l'home respecte a la passió amorosa: "La passió no té res de festiu. Aquesta força tenebrosa, que no para de crear i de destruir el món, no fa preguntes a aquells que no toca, no els demana si els ve de gust o no, no es preocupa gaire dels sentiments humans. Ho dóna tot i tot ho demana; és un corrent elèctric sense condicions, alimentat per la mateixa energia primigènia de la vida i de la mort. No hi ha cap més manera de saber què és la passió... hi ha molt poques persones que atenyen aquest punt!" (pàg. 312-313)
No cal dir que la novel·la és altament recomanable, així com el bloc del qual vaig extreure la referència. Gràcies, Laura :-)
L'altre llibre que recomano i que a la vegada vaig veure recomanat és L'avi de 100 anys que es va escapar per la finestra (ed. La Campana), de l'autor suec Jonas Jonasson (si fas clic sobre el nom, podràs accedir a la seva pàg. web). La primera vegada que el vaig veure ressenyat va ser al bloc de La Mirandolina (clica sobre el nom i visitaràs el seu piset-bloc). En aquesta entrada (fes clic sobre "entrada") la Mirandolina em va despertar la curiositat per un llibre ben original. Després també en vaig llegir una crònica al bloc de la Dorothy (el mateix: clica sobre el nom per anar-hi). La ressenya que ella en va fer és aquesta.
L'avi de 100 anys... és la història de l'Allan Karlsson, un senyor que en fer 100 anys s'escapa de la residència per a gent gran en què viu. Li han organitzat una festa i tot està preparat per al gran dia, però l'Allan no té ganes de celebracions i decideix prendre el destí amb les seves mans i començar una aventura. A partir d'aquí inicia un recorregut boig per diferents indrets del país, on el protagonista es va trobant amb tot de personatges excèntrics: un jove pertanyent a una organització criminal, el propietari d'un frankfurt que ha començat moltes carreres universitàries i no n'ha acabat cap, una dona pèl-roja maquíssima que té una elefanta anomenada Sonja com a mascota...
El llibre és disparatat, intel·ligent i divertit a parts iguals; a banda combina els episodis de l'època contemporània amb la història de la vida de l'Allan, que des de ben jove hereta el negoci de les bombes, les armes. A més, coneix el terrible secret de la fabricació de la bomba nuclear... En aquest camí vital, continuem trobant personatges peculiars, com el germà fictici proscrit i desconegut de l'Albert Einstein, en Herbert, que té una capacitat intel·lectual aparentment limitada, o l'Amanda Einstein, ànima bessona del Herbert. El més interessant d'aquest recorregut és com l'autor repassa la Història a través dels seus personatges: Truman, Stalin, Franco, Mao... en diferents etapes de la seva vida, l'Allan Karlsson coneix aquests dirigents, dictadors psicòpates que van tenir el destí dels ciutadans i ciutadanes dels seus respectius països a les seves mans. Mentre llegia reflexionava sobre els episodis històrics diversos que Jonass va citant, en una magistral combinació de realitat i ficció i em deia que l'autor ha de ser un gran coneixedor d'aquests fets històrics, per tal de poder donar-los la volta i fer-ne una Història com aquesta. El que es desprèn d'aquest relat irònic i molt àcid, que desmitifica tota figura històrica rellevant, no és, però, gaire alentador: les ideologies com a dogmes són perilloses i fan dels seus representants uns titelles, o més ben dit: si algú segueix un ideal per damunt de tot, i en fa l'únic objectiu, sense parar-se a reflexionar sobre el que es va trobant pel camí cap a aquest objectiu, corre el perill de convertir-se en un dèspota. En tot cas, el llibre és una mostra narrada de manera intel·ligent de com arribaren a l'absurditat la defensa d'aquests ideals, tergiversats i malversats per uns pocs psicòpates (l'episodi de l'Stalin és un dels més delirants, ben narrats i alhora exemplificadors del llibre).
Doncs bé, una altra novel·la recomanada que recomano. Gràcias, Mirandolina i Dorothy.

I, com que ahir vaig acabar L'avi de 100 anys... i, en sortir de la feina, vaig passar per una de les llibreries més conegudes de la ciutat, no em vaig poder estar de fer-me amb tres exemplars de nous llibres que esperen a ser llegits a partir de JA! I com que els darrers llibres han estat en la meva llengua materna (bé, una de les meves llengües maternes), vaig decidir que ja tocava tornar a fer l'esforç de llegir en llengües estrangeres, així doncs, els llibres són en alemany, francès i anglès. Toca fer un triple esforç, però sé que val la pena:

Stefan Zweig, Auf Reisen (Ed. Fischer). Per fer honor al títol del meu bloc i perquè em ve de gust de nou llegir algun llibre dels molts que encara tinc pendents del meu adorat Stefan Zweig. Mentre era a la llibreria vaig estar una estona mirant la secció d'autors austríacs i no vaig poder evitar recordar les bones estones que he passat llegint Carta a una desconeguda o 24 hores en la vida d'una dona. De manera que vaig comprar aquest llibre que relata alguns viatges de l'autor austríac al llarg de la seva vida: La Provença, Itàlia, Espanya, Europa, Índia, Amèrica... Estic desitjant llegir-lo!

Fotograma de la pel·lícula
Philippe Pozzo di Borgio, Le second souffle (Le Livre de Poche). Ho reconec: em va atrauare per la fama que ha assolit la pel·lícula que se'n va fer amb el títol "Intouchables". Pel que he llegit, el llibre en la seva primera edició va ser un fracàs de vendes, i no és fins que la pel·lícula ha arrasat a les taquilles al país veí d'Espanya que ha tornat a reeditar-se i a tenir un gran èxit. Sí, he caigut en la trampa de l'èxit comercial, però com a mínim he comprat el llibre en francès per poder practicar una mica. És la història, com sabem, d'un home de l'alta societat francesa a qui li canvia la vida completament després d'un accident; coneix un immigrant negre, que l'ajuda i amb qui construeix una bona amistat. En aquesta edició hi ha una segona història curta titulada "Diable gardien". El llegirem abans de veure'n la pel·lícula, a veure què tal.

Noam Chomsky, Occupy (Penguin Special, ed. en anglès). Sobren les paraules, l'intel·lectual Noam Chomsky dóna compte del moviment Occupy des dels seus inicis el passat 2011 a Nova York. Inspirat en la Primavera Àrab i en el 15M, aquest moviment també ha estat inspiració per a molts altres corrents ciutadans que no es resignen a acceptar el sistema en què vivim. M'interessa particularment la visió alternativa que es pugui donar des d'un país que ha estat capdavanter quant al capitalisme com és els Estats Units. No tinc cap dubte que trobaré moltes semblances amb el mateix moviment aquí a Àustria.

I això és tot! Ara tinc un dilema: quin llibre començo a llegir primer?

10 de juny 2012

Terreny insegur: Soho in Ottakring

Fa unes tres setmanes, gairebé per casualitat, vaig anar a parar a una festa al districte 16 de Viena. Allò especial no va ser la festa en si, no, ni el fet de trobar-m'hi gairebé sense voler-ho, ni el marc del Festival "Soho in Ottakring", ni la bona companyia (tot cal dir-ho inesperada, però realment agradable). L'especial va ser la singularitat del tractament del tema del terreny com a espai per a ser ocupat, com a espai de controvèrsia, com a terreny insegur. 

Diu el fullet explicatiu sobre el certamen a què vam assistir i el Festival "Soho in Ottakring": "El terreny insegur" és un tema global, es relaciona amb el món àrab, la Xina, els Estats Units, té relació amb Madrid, Roma, Atenes, i també amb Ottakring..."

Ottakring és el nom del districte 16 de Viena (i també de la coneguda cervesa, haha). És un barri, podríem dir-ne, obrer, amb majoria d'immigració, als afores de la ciutat, a prop del "Gürtel" o "cinturó" (literalment), que marca uns certs límits visuals, socials i virtuals a la ciutat.


El Festival incloïa treballs de diferents artistes que se centraven en el tema "el terreny", en un context internacional en què el dret a la vivenda cada vegada més és menyspreuat, infravalorat o senzillament ignorat. Del proppassat 12 al 26 de maig van tenir lloc diferents performances, exposicions, presentacions de treballs en un espai únic, com és un antic teatre transformat en centre okupat per a l'ús dels veïns i de tothom qui estigui interessat en una forma alternativa de gaudir d'un espai comú: tallers, cursos, exposicions, intercanvi d'idees i de béns... Al fons s'intueix una fotografia de l'aspecte que tenia anteriorment aquesta sala (perdó per la mala qualitat de la foto): 




El Festival estava centrat en tres punts principals: el rol dels gèneres; atribucions per motiu de l'origen i la religió i similars. Tres temes que juguen un paper important en la relació entre l'individu i la societat. Evidentment la Història era molt present en aquesta forma d'aproximar-se a l'actual crisi. Sense conèixer la nostra Història, no podrem valorar en tota la seva dimensió el que està passant al món actualment. 

Dins la proposta també hi havia grups de treball que s'ocupaven de noves formes d'entendre el món i d'organitzar-se socialment: nous paradigmes econòmics, noves formes de viure, una nova manera de tractar els recursos. 

Aquella nit de dissabte, vam poder participar en un projecte d'art interactiu que juga amb les supersticions i amb l'atzar: 


 La disposició dels pals llançats a la babalà condicionaven el teu "destí" ;-) i en unes sales a continuació es trobava la interpretació de l'atzar. El resultat, vaig poder demanar un desig llançant una moneda en aquesta habitació diguem-ne "peculiar": 


La Dona Invisible desitja...




Qui m'havia de dir que aquella nit acabaria en aquest espai tan especial, llançant una moneda dins una piscina de plàstic en una habitació decrèpita ;-)? La vida ens sorpren...


Però això no s'acaba aquí, el Festival continua, dins el marc del districte 16. Per a més informació: http://www.sohoinottakring.at/biennales-programm/

28 de maig 2012

L'espera


L’espera

El quadre, fix, a la paret, la figura triangular i daurada que hi ha al seu costat. El telèfon mòbil a sobre de la taula, inert. La cigarreta apagada i una olor ressentida de cendra al fons del recipient. L’espelma es consumeix a la taula i de fons sona una i altra vegada “Amor particular”. L’espera és una llosa que cau lentament sobre el seu cap inclinat lleugerament. Impassible, comprova com dins el crani se li fa una crosta. Els ulls petrificats ja no ragen sang ni suor. Resten impassibles en l’espera. El rellotge avança i retrocedeix a la vegada, un-dos, un-dos, un-dos... i es manté igual, marca les 12 de la nit del dia anterior.

“Potser amb timidesa, potser sense saber-ne”... L’olor que transpira la roba acartronada dels llençols ja ha marxat. El diari d’ahir és, sense llegir, a sobre de la taula. I el te es refreda a la tassa grisa, mentre espera. Mentre espera, l’ombra negra dels arbres recau sobre el seu sostre. I els corbs s’acumulen al carrer en cercle. Es fa de nit. Un-dos, un-dos, un-dos. Els braços de Morfeu no arriben, suaus, a les seves parpelles. Ni tan sols la calma necessària per continuar esperant li treu l’angoixa d’aquesta espera.

La fi d’aquesta primavera? This is the end... La pluja d’estiu? Què és el que esperes? I mentre espera, s’adona que no hi ha res a esperar. Que una pluja fina de primavera potser l’hauria despertat d’aquesta letargia perenne si no hagués esperat en aquesta espera desesperançadament... 




NOTA = aquesta entrada és una catarsi i està escrita amb intencions terapèutiques per una situació que he viscut aquest cap de setmana, en la qual m'he vist obligada a esperar. Espero que s'hagi vist plasmat en aquest escrit com odio que em facin esperar.
 

18 de maig 2012

Viena de dalt a baix

De nou un llarg període de sequera bloguera, i no és que no me'n senti culpable, no. Però les circumstàncies t'arrosseguen cap a dimensions desconegudes i el bloc queda una mica rellegat o en espera latent de millors temps per a l'escriptura.

Les noves dimensions engloben les alçades, des del cel vienès observant aquesta preciosa ciutat: 


La Donauturm (torre del Danubi), obra de l'arquitecte austríac Hannes Lintl, té una alçada de 252 metres i la sensació de ser als núvols no se te'n va en dies... A més, si puges a dalt de tot, pots gaudir de la cafeteria giratòria, sobre la qual vas volant per sobre de Viena, com en una espiral de bellesa que no s'acaba. I descriu un cercle tot tancat, que no es tanca... 


Sentint-me com un ocell sobrevolant la ciutat, recordo Baudelaire i les seves flors del mal: 


HIMNE A LA BELLESA

¿Surts de l’abisme o véns d’aquest cel insondable,

oh Bellesa d’esguard infernal i diví,
que el benifet i el crim vesses inextricable,
i per això podem comparar-te amb el vi?


I de nou baixem a la terra, per fer-nos partíceps de la marxa del dia 1 de maig, la marxa dels precaris. Per primera vegada no he desfilat amb els sindicats (el fet de ser en un altre país m'hi ha ajudat) sinó amb diversos grupúsculs la majoria de tendència anarquista. La imaginació no té límits. Vet aquí una estratègia per mofar-se de l'exagerat desplegament policial que hi havia per tota la ciutat a tots els elements "importants" del sistema (oficina de Treball, Parlament, Ambaixades...) i al final de la marxa, que va durar unes intenses 4 hores. El dia el vaig acabar cuinant en una interessant pizzeria "okupa" haha. Els amos han permès que el joves okupes s'hi estiguin ja que van creure que així podrien fer fora els veïns que viuen a l'immoble, que paguen renda antiga. Però el que no s'esperaven és que els okupes tinguessin tan bona relació amb els veïns...







La imaginació no té límits. 1 de maig de 2012








I en aquesta circumval·lació per la ciutat, no hi falta l'element culminant del 12 M, una convocatòria a nivell mundial com tothom sap que va tenir la seva expressió al parc Votiv situat al districte 9, davant de la famosa Església "Votiv". Va ser un dia complet d'accions dutes a terme en aquest espai públic de la ciutat: des de ball, fins a grups de treball centrats en diversos temes (economia, llenguatge, consum responsable...) passant per les diverses assemblees de posada en comú i per la bústia de desitjos on tothom podia dipositar la seva butlleta amb un anhel o petició per a la millora del món. El temps no va acompanyar gens i per això es va veure deslluïda en assistents, però com un company va dir al final a l'assembla, les persones que allà érem aguantant el fred i la pluja asseguts a la gespa fent assemblea simplement som unes "boges meravelloses" capaces de la transformació radical: 




El manifest estava a disposició de tothom per a ser canviat o esmenat i després discutit en assemblea. (A la fotografia la versió en anglès d'una part).











La pancarta pintada per un dels membres del grup de Viena, que realment és un artista.











El temps atmosfèric ens va anar en contra, però nosaltres érem allà, resistint l'embestida dels elements... I la cosa no s'acaba aquí, només és un pas endavant cap a la transformació veritable. Aquest dissabte més i millor...

El dia, el vaig acabar amb música, assistint al concert d'Epica, un grup holandès d'estil heavy-gòtic-metal sinfònic, amb una cantant alemanya de veu única i cançons encisadores. Vet aquí el concert (gairebé íntegre). Viena, sala Szene:




Una baixada als Inferns més dolços des del cel de Viena, passant per tots els colors i dimensions.